Är Lucianatten så farlig?

Snart vankas det lucia och återigen sätter snacket om supandet i gång igen, jag tror knappt att någon minns varför vi "firar lucia" eller vad historien säger om det firandet?
Idag handlar lucianatten mest om ungdomsfylla men vad jag själv minns av den här högtiden så söp vi inte mer än någon annan helg, däremot såg vi fler föräldrar, och kanske framför allt socilatjänsten, ute på stan.
Jag tycker debatten känns felvriden och varje år blossar samma diskussioner upp som det gör varje högtid i Sverige som nyår och midsommarafton.
Argumenten låter likadant varje gång, att många gör sin alkoholdebut på lucianatten. 
Jag tror dock att verkligheten säger något annat, jag tror att det är lätt för oss vuxna att bara kunna samla alla ungdomsfyllor under en och samma högtid och sen påstå att verkligheten skulle reflektera detta, allt för att kunna kontrollera våra egna samveten.
Visst, jag kan hålla med om att ungdomsfyllorna sýns mer under den här natten men jag tror inte att det är värre en skolavslutningarna eller under midsommar, hur mycket media och vi föräldrar vill det.

Borde högtiden avskaffas?
Absolut inte, för tar du bort allt sncka om fyllor och annan ungdomsproblematik så är det en fantastisk tid. Jag tror att många skulle sakna luciatågen, alla omröstningar om vem som ska bli "årets lucia" och jag skulle defintivt den stämningen som lucia ändå innebär. Dessutom så ska lucia var då vi bjuder in julen i våra hem på riktigt allvar.

Så behåll lucia men skippa skrämselsnacket.

Kommentarer
Postat av: Josef Boberg

Visst har Du rätt i det Du tänkt/skrivit ovan i o f s - men lik förbannat är luciafirandet <A HREF="http://josefboberg.wordpress.com/2007/12/09/haxprocesser-da-och-nu"><strong>religion</strong></A>, tyvärr tyvärr... :twisted:


Spotta din tanke;)

Namn:
Återbesök?

E-postadress: (Syns inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0