Det borde finnas fler som Pappa & Ramzi

Det fanns en tid då man faktiskt hade råd att varje månad få ett antal tidningar levrerade i brevlådan men med en ansträngd ekonomi så finns inte den möjligheten längre vilket är synd men då får man läsa gamla tidningar, vilket jag gjort idag.

En tidning som jag haft ganska länge är I&M (Invandrare & Minoriteter), en tidning med en massa debattartiklar om just invandring och minoriteter, väldigt intressant och i denna tidning får man även läsa om människor öden. Jag är verkligen en "sucker" när det kommer till historier och människor urstark vilja som vägrar ge upp, kanske för att min pappa bokstavligen föddes i bastun och fått kämpa för allt i hans liv, han är min största idol och förebild i mitt liv.

Hur som helst, jag läste en artikel om en man som heter Ramzi Tehrani som kom till Sverige från Iran 1987. Han var utbildad som flygtekniker i USA men hade svårt för att hitta jobb. Han jobbade bla som flygtekniker åt SAS i Västerås samt hos en tillverkare av mottagere och sändare till större båtar men när det företaget gick i konkurs tog han alla sina besparingar och köpte en liten sliten el-butik i Stockholm. Där lagar allt från videospelare till gamla kastruler och idag är hans butik den äldsta på Skånegatan. Trots att ingen trodde på honom, däribland Arbetsförmedlingen som nekade hon startaeget-bidrag, så körde han på och idag har han fyra anställda och ytterligare två verkstäder.

Jag tycker detta är väldigt imponerande och jag önskar det fann fler som min pappa och Ramzi Tehrani. Människor som inte vet vad orden "ge upp" betyder.

Kommentarer
Postat av: Lina

hihi taaaack! Värmer alltid när nån säger att ens barn är söta - de är ju en del av en själv ju! :P



Hoppas allt är bra? Julstämning på topp? :D



2008-12-18 @ 11:59:56
URL: http://ninninusens.blogg.se/
Postat av: spiderchick

inte ett enda kort alltså!? =(

2008-12-18 @ 12:37:19
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: antonia

trots brustet hjärta så är det ändå ganska bra :) jag lever på ! hoppas allt är bra med dig !?:)

2008-12-18 @ 18:28:58
URL: http://antoniiahallin.blogg.se/

Spotta din tanke;)

Namn:
Återbesök?

E-postadress: (Syns inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0