Guiden för Gravida Pappor del 6 - Examensprovet

Så det är dags att knyta ihop den här säcken nu, en säck som gett mig många skratt i skirvandet och kanske ännu fler när jag läst alla kommentarer, kort och gott så har detta varit ett nöje.

Innan vi går in på examensprovet så ska jag sammanfatta lite kort om vad vi gått igenom i den här guiden:

I den första delen mötte vi vårt första dilemma där vi poängterade två saker som du aldrig får göra, någon som minns?
Självklart, rör aldrig godisskålen oavsett situation och ta aldrig lätt på gravida tårar. Vi lärde oss att anfall är bästa försvar, gråter hon så ska du gråta mer:)

I den andra delen tog vi upp "The three big no no´s", ett avsnitt som fick mycket gehör. Vi lärde oss aldrig nämna viktuppgång, inte ens på skämt och om du KAN (vet att det är svårt att låta bli att göra sigg rolig på fåfänga ibland) så skippa hela ämnet om vikt. Det andra vi tog upp var att aldrig ifrågasätta saker som din gravida kvinna kan tänkas behöva, om hon behöver se dig slita som fan så ge henne det, varför hänga upp sig på skitsaker. Det sista vi tog upp i den här delen var ett gott råd på vägen, det är aldrig smart (för familjefriden) att uppsåtligen reta upp din gravida kvinna, inte ens om du har världens skämt på lager, det är alldeles flr ansträngande att sen försöka fixa röran du ställt till med.

I den tredje delen tog vi upp begreppet rädsla, ett avsnitt som kanske inte var så humoristiskt utan snarare ett något allvarligt. Vi är alla, män som kvinnor gravida som ickegravida, rädda från gång till gång, det är fullständigt normalt, frågan är snarare hur man agerar när man drabbas av rädslan. Vi tog upp saker som vi män borde tänka på lite extra för att förstå vår räddsla och bearbeta den på ett vettigt sätt, utan att ebhöva överge våra kvinnor och barn. Kanske det bästa avsnittet för oss som vill vara ansvarsfulla pappor.

I fjärde delen tog vi upp maktkampen, makten om hemmet. Vi tog upp kraften som gravida kvinnor får och som i vecka 25 definitivt är något vi män inte bör tampas med.

I den femte delen tog vi upp förberedelser till  faderskapet. Vi listade våraförberedleser i tre områden:
- Glöm det du trodde du visste om barn. Ta reda på allt, på riktigt:)
- Glöm ditt nuvanade liv, inget kommer någonsin bli som det en gång varit, det blir mycket bättre, men allt är upp till dig.
- Involvering är A och O. Du måste visa att du vill vara delaktig i hela processen, inte vänta på en inbjudan.

I den sista delen tänker jag inte säga så mycket mer än det jag precis gjort. När jag börjad skriva den här guiden sp var övertygad om att vi män var tvugna att lära oss allt som har med barn att göra, att vi inte fick det automatiskt. Jag tror fortfarande att vi har en massa att lära oss men att när vi väl beger oss in faderskapet så kommer mycket automatiskt, det betyder i sin tur inte att vi kan slappa och bara invänta automatiken. 
Ibland kan man få intrycket av att kvinnorna är gravida och att vi inte kliver in förrän efter födseln, vissa män verkar tror det också. Vår uppgift börjar samma sekund som graviditetstestet visar plus, då börjar den mentala resan och gör den inte det så kommer du ha väldiga problem och din kvinna har all jävla rätt att puckla på dig:)

Lycka till:)
-

Kommentarer
Postat av: Emilie Asplund

Ja vi har ett härligt litet fikagäng :)

2009-01-09 @ 19:07:20
URL: http://emilieasplund.blogg.se/
Postat av: mezzie

OCH sluta blogg kan du bara glömma!!

Läste hos din sambo och det vägrar jag tillåta!

Inte alls sluta blogga...

Snälla?!

ber på knäna



2009-01-09 @ 19:09:02
URL: http://angeloflove.blogg.se/
Postat av: Carolina

Åh, vilket klockrent inlägg -skrattade gott när jag läste sista meningen! Nu har jag aldrig haft några problem med min sambo - han har varit toppen på alla sätt och vis (förutom EN gång under första grav - men det fick han äta upp länge också) men han ska ändå få läsa dina tankar :) Ha en trevlig kväll!

2009-01-09 @ 19:09:12
URL: http://carolina1979.blogg.se/
Postat av: malin

haha vad jag skratta! ;D



2009-01-09 @ 19:32:13
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: RödeBäck

Haha, du är ju toppen.

Du skriver underbart bra och jag måste hålla med dig i det mesta, trots jag är kvinna =)

2009-01-09 @ 19:35:15
URL: http://rodeback.blogg.se/

Spotta din tanke;)

Namn:
Återbesök?

E-postadress: (Syns inte)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0